KOCHAM CIASTECZKA, ale dbam też o Twoje bezpieczeństwo. Więcej o ochronie danych przeczytasz TUTAJ. Klikając Akceptuj, wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek w celu usprawnienia korzystania z witryny.

Co je Ojciec chrzestny? Amerykański sen w sosie pomidorowym

Co je Ojciec chrzestny? Amerykański sen w sosie pomidorowym

Jesteśmy w teatrze. W loży obok siedzi zażywny staruszek i z rozkoszą chrupie rurki wypełnione słodkim kremem. Zajmuje go to bardziej niż sztuka prezentowana na scenie. Nie byłoby tu nic dziwnego, gdyby nie to, że z naprzeciwka przez lornetkę obserwuje go uważnie pewna kobieta.

Filmy i seriale

Ową kobietą jest Connie Corleone, córka i siostra wielkich mafijnych donów. Obserwuje człowieka, któremu podarowała pudełko zatrutych ciastek. To jedna z ostatnich scen trzeciej części filmu „Ojciec chrzestny”. Zaczynam od końca, ale ta scena zapadła mi w pamięć na tyle, że w ogóle zaczęłam interesować się jedzeniem. 

Zanim posłuchasz: Zastanów się, co pamiętasz z filmu „Ojciec chrzestny”. Ja zapamiętałam głównie scenę jedzenia cannoli w teatrze 🙂 

Jak słuchać? Najlepiej siedząc na kocu na słońcu, myśląc o gorącej Sycylii. Albo po prostu słuchać będąc na Sycylii, to ideał.

Co potem? Przygotuj makaron z klopsikami – przepis znajdziesz poniżej – i zasiądź do ponownego seansu „Ojca chrzestnego”.

Z podcastu dowiesz się m.in.:

  • co to są filmy zależne od jedzenia?
  • jak wygląda prawdziwe włoskie wesele?
  • czy Włosi jedzą makaron z klopsikami?
  • co symbolizuje cannoli?
  • dlaczego w „Ojcu chrzestnym” jest tak dużo pomarańczy?
  • co można zjeść u mamy Corleone?
  • jak wyglądała pierwsza próba do „Ojca chrzestnego”?
  • co Francis Ford Coppola przyniósł Marlonowi Brando, żeby lepiej wczuł się w rolę?

Film zanurzony w sosie

Zarówno książka Maria Puzo, jak i film Francisa Forda Coppoli pod tym samym tytułem zyskały już dawno status kultowych. Opowieść o mafijnej rodzinie włoskich imigrantów przemówiła do wyobraźni milionów także, a może przede wszystkim przez sceny jedzenia. O czym w gruncie rzeczy są te dzieła? Moim zdaniem z jednej strony o makaronie z klopsikami, z drugiej o cannoli.

Jak brzmi przepis Petera Clemenzy na makaron? Posłuchaj podcastu!

Makaron z klopsikami to uroczy melanż kuchni włoskiej i amerykańskiej. Imigranci korzystali z tego, co było dostępne w USA i tworzyli nowe przepisy, inspirowane jednak ich ulubionymi smakami z Italii. Makaron z klopsikami to symbol włoskiej etniczności, która w amerykańskich warunkach musi iść na pewne kompromisy, ale jednocześnie ważności jedzenia dla tożsamości kulturowej. Nie bez powodu Clemenza pokazuje, jak przygotować makaron Michaelowi – chce, aby dziedzictwo kulinarne imigrantów przetrwało.

Nie strzelaj z cannoli

Makaron wiąże się więc z wartościami rodzinnymi. Rodzina jest tu rozumiana zarówno jako osoby najbliższe, ale też jako organizacja mafijna czy w końcu – cała włoska społeczność. Drugim kulinarnym symbolem, który pojawia się w „Ojcu chrzestnym” jest natomiast cannoli. Waflowe rurki z ricottą oznaczają powszedniość zbrodni – jest czymś tak codziennym jak kupno ciastek w lokalnej cukierni. 

Jak powstało cannoli? Posłuchaj w podcaście!

Słynne zdanie „Zostaw broń, weź cannoli” świadczy również o tym, że ciastko to niemalże synonim pistoletu, atrybut mafiosa. Tym samym opowieść o „Ojcu chrzestnym” staje się pełna – Vito Corleone nie chciał przecież niczego innego jak bronić swoją rodzinę, wymierzać sprawiedliwość, której ułomny amerykański system nie był w stanie wymierzyć. Makaron z klopsikami i cannoli spotykają się na jednym półmisku. 

Co je „Ojciec chrzestny”? Wybrane źródła

Podczas pracy nad podcastem korzystałam m.in. z poniższych źródeł:

M. Puzo „Ojciec chrzestny. Trylogia”, Warszawa 2021.

Filmy F.F. Coppoli „Ojciec chrzestny” cz. 1, 2 i 3

Podcasty Michała Oleszczyka „Spoilermaster” o Ojcu chrzestnym

M. Seal „Zostaw broń, weź cannoli”, Warszawa 2022.

E. Kostioukovitch, „Sekrety włoskiej kuchni”, Warszawa 2020.

F.-R. Gaudry „Italia na talerzu”, Warszawa 2022.

A. Drzał-Sierocka „Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim”, Warszawa 2018.

S. Tucci „Taste. My Life Through Food”, Dublin 2021.

E. Falco, M. Puzo, „Rodzina Corleone”, Warszawa 2023.

S. Cinotto, The Italian American Table: Food, Family, and Community in New York City, Illinois 2013.

M. Grynbaum, Mangia Mafia!: Food, Punishment, and Cultural Identity in The Sopranos, [w:] The Essential Sopranos Reader, red. D. Lavery, D. L. Howard, P. Levinson, Kentucky 2011.

F. Parasecoli, Food, Identity, and Cultural Reproduction in Immigrant Communities, Food and Immigrant Life, nr 2/2014.

J.P. Russo, The Hidden Godfather: Plenitude and Absence in Coppola’s Trilogy, [w:] The Italian in Modernity, red. R. Casillo, J.P. Russo, Toronto 2011.

M. Becchi, Spaghetti and meatballs: history of the American dish whose roots are in Italy, www.gamberorossointernational.com.

S. Zimmerman, Food in Films: A Star Is Born, Gastronomica, nr 2/2009.

R. de Angelis, D. Anderson, Gastronomic Miscuglio: Foodways in Italian-American Narrative, Italian Americana, nr 1/2005.

I. Torresi, Identity in a Dish of Pasta: the Role of Food in the Filmic Representation of Italian-Americanness.

W. King, Of Gangsters and Bakers: Cake Boss, Stereotypes, and the Italian American Identity, scholarspace.library.gwu.edu.

The Great Arrival, www.loc.gov.

Może Cię też zainteresować